Tanken är inte orimlig. Min vistelse i Landskrona blev endast tvåårig, men den har trots detta satt djupa spår i min utveckling, vilket är omvittnat av många och officiellt bekräftat för några år sedan då jag erhöll Landskrona Stads Guldplakett.
Bäst minns jag min styvmor, tobakistens fru, en stor kraftig kvinna som var ytterligt skrockfull och som efterhand alltmer kom att inbilla sig att jag var som hon uttryckte det "så säkert som aldrig det, en trollunge, jodå"
Jag minns så väl hur vi satt i vardagsrummet innanför tobakshandeln i den stora bruna soffan, som i sitt ryggstöd hade en infälld spegel, varigenom man kunde betrakta kunderna i affären.
Nu är du tyst din trollunge, sa hon och satte diflaskan i min mun. När hon så vände sig åt sidan för att glutta in i affären höll hon på att kväva mig.
Tänk på att jag bara är ett barn, mumlade jag andfått mellan klunkarna. Fru Lundgren måste tänka på det och sinna sitt ansvar i stället för att sitta och stirra på folk som bara handlar tidningar och cigaretter.
Hennes situation var inte nådig, det medges, men hon uppfostrade mig så gott hon kunde. Hon var ingen ungdom längre och hon hade aldrig fått några egna barn.
Nu hade äntligen fått ett, visserligen inte på det traditionella sättet utan till priset av ett paket Hudson.
Om det är sant? Naturligtvis inte, men Max tyckte det var en bra historia Och att få ihop en bra historia var Max Lundgren en mästare på.
Hans läsekrets var stor. Han skrev för barn i sagoåldern, för idrottsintresserade pågar och kärlekskranka töser i tonåren och för vuxna. Ja, hans böcker kunde man läsa hela livet.
Jag kände ju Max, han författarskap var mig icke obekant, jag hade förmånen att medverka på Pildammsteatern i Malmö i diverse folklustspel varav "Kärlek vid Lantmannagatan" (Max tillsammans med Bo Sköld) blev en omedelbar succé, som faktiskt "hela Malmö talade om". Vi spelade tio föreställningar för 32 000 åskådare.
Max hade ett sätt att skriva som jag tyckte passade mig. Replikerna föll sig naturligt.
"Kåsebergaskräcken" och "Matchens Hjälte" har jag framfört otaliga gånger och publiken har varit med på noterna.
Max finns inte längre bland oss, men hans verk lever vidare och känns aktuella än i dag. T.ex. barnboken ”Omin Hambbe i Slättköping” apropå allt prat om flyktingar och deras integrering. Eller varför inte novellen "Skriftväxling" som visar hur det kan vara mellan politiker och vanligt folk. Vi är många som saknar Max. Kanske sitter han på ett moln "ovan där" och gör tillvaron lite roligare för Sankte Per och alla hans änglar.
/ Ingvar Andersson, Vinslöv 8 mars 2017